Prázdniny jsou čas náborů. Obvykle zveřejňujeme článek, bilancující florbalovou sezónu, úspěchy atp. Změňme úhel pohledu. Nastíníme, jak tréninky vypadají a co od nich čekat v jednotlivých kategoriích, pokud přihlásíte děti do Sokola Komín. Pokud chcete přejít přímo na přihlašování, tak vyberte oddíl a spojte se přímo s vedoucím.
V Sokole Komín (trénujeme i v Bystrci, Líšni, Kounicově) máme hodně oddílů. Ty dětské jsou od nejmenších po nejstarší. Ze sportovního spektra je to všestrannost nebo dětský florbal.
Předškoláci – nazývaní jako Sokolíčci, Sporťáčci a Florbalová školka. V tomto věku se děti začínají poprvé setkávat se sportovní činností. Všechna cvičení spojuje jedno slovo – všestrannost. Je 100% náplní cvičení. A je jedno, zda ve formě her, opičích drah či míčových her. Základem je, aby se děti za hodinu cvičení co nejvíce hýbaly a vyzkoušely co nejvíce cvičebních prvků, získaly sociální interakci a základní orientaci v prostoru.
Přípravka (7-9 let) a elévové (10-11 let) – obě tyto kategorie spadají do zlatého věku motoriky. Období, kdy se u dětí nejen výchovou, ale i tréninkem velmi rychle rozvíjí pohybové dovednosti a obratnost. Dnes už je znát, že jak ubývá dětem možnost se hýbat ve volném čase, tak ti, co nějak trénují jsou na tom výrazně lépe. A to nejen po sportovní stránce. Dnes je běžné, že na trénink přichází děti, které v 10 letech neumí kotoul, nemají koordinaci pohybů. Do toho nastává fáze, kdy by po nich trenér měl chtít, ať při běhu ještě kopou do míče, hází, hrají s hokejkou. Jaké jsou tedy náplně našich tréninků: sice se to jmenuje florbal, ale v přípravce se s florbalkou pracuje zhruba 40% času. Zbytek je věnován všestrannosti. Samozřejmě cvičební prvky se stávají těžší, tím jak se dítě stává silnější a obratnější. V elévech se tento poměr stává 50:50. Dost často rodiče v euforii fandí: Vystřel! Přihraj! A očekávají od dětí dospělá řešení. Např. pětileté dítě dostává radu, co má dělat jako levé křídlo a přitom neví, která je levá a pravá. Ale jak může tato rozhodnutí činit dítě, které vlastně se sportem začíná? Trenéři spíše sledují chuť do hry, pohyb. Pak přichází nějaké individuální dovednosti, ze kterých vychází výše zmíněné činnosti. Protože jak může přihrát či vystřelit, když vlastně neumíte míček zastavit, zvednout hlavu, rozběhnout se i s míčkem nějaký směrem? Samozřejmě v každé kategorii se najdou děti, které mají větší talent a převyšují většinu spoluhráčů. Ale z metodického hlediska je jisté, že jak hráči stárnou, tak se herní rozdíly stírají. A dost často pak ti „lídři“ se sportem končí, protože už lídry nejsou. U nás platí pravidlo, že hrají všechny děti, které chtějí. A to nejen florbal, ale účastníme se i atletických, plaveckých závodů pořádaných sokolem.
To, o co se v Sokole snažíme, je vybudování lásky k pohybu či sportu. Zároveň jsme hrdí na to, že pokud od nás někdo třeba v mladších žácích odejde k jinému sportu, tak tam obvykle díky všestrannému pojetí našich tréninků zapadne. Ze Sokola Komín děti u florbalu přechází na vyšší úroveň trénování až v mladších žácích. Cca 5. třída. I tak má náš hráč možnost pokračovat v ligové sekci klubu nebo se stává tzv. hobíkem, kterým klub rovněž zajišťuje tréninky a vyžití. Další alternativou je pak oddíl všestrannosti chlapců.
Celou práci propojuje i mentální příprava dětí nejen jako hráče ale i jako člověka. Základním krédem u dětí je to, že Co mohou děti dělat samostatně, tak samotné dělají. Začíná to tím, že si děti chystají věci na trénink za asistence rodičů, později už sami. Sami se oblékají, pomáhají s chystáním cvičení, úklidem hřiště, hráči si sami dělají rozcvičku atp. Ale to by bylo na další článek